Un aport crescut de fibre alimentare în dieta 
reduce riscul aparitiei bolilor cardiovasculare la femei

Fibrele din cereale sunt cea mai bună sursă pentru a reduce riscul bolilor cardiovasculare.

Conform unui articol publicat în numărul din iulie al publicaţiei Asociaţiei Medicilor Americani, o dietă bogată în fibre, în special din cereale pentru micul dejun, reduce riscul apariţiei bolilor coronariene la femei.

Un grup de medici de la diverse institute de cercetări din Statele Unite şi Suedia au efectuat un studiu privind legătura dintre incidenţa bolilor coronariene la femei şi consumul de fibre alimentare.

Studiul a fost realizat pe un un eşantion de 68.782 de persoane cu vârste cuprinse între 37 şi 64 de ani.

Cercetătorii au studiat incidenţa infarctului acut miocardic, a decesului în urma bolilor coronariene şi aportul de fibre alimentare.
"Rezultatele noastre au evidenţiat faptul că o alimentaţie bogată în fibre, în special cereale pentru micul dejun, poate reduce considerabil riscul apariţiei bolilor coronariene la femei. Aceasta constituie un motiv în plus pentru a înlocui din alimentaţie produsele rafinate excesiv cu produse pe bază de cereale integrale".

S-a observat că subiecţii care foloseau frecvent în alimentaţie cele mai mari raţii de fibre alimentare (o medie zilnică de circa 22,9g) prezentau un risc de apariţie a bolilor coronariene cu 47% mai scăzut, comparativ cu cei care foloseau în dietă cel mai scăzut nivel de fibre alimentare (o medie zilnică de 11,5 g). După verificarea unor variabile care puteau influenţa rezultatele studiului (vârstă, factori de risc cardiovascular, factori alimentari, precum şi utilizarea multivitaminelor), riscul apariţiei bolilor cardiovasculare a fost cu 23% mai scăzut în cazul subiecţilor din prima grupă. Această asociere nu a fost influenţată în nici un fel de faptul că subiecţii care foloseau în dietă proporţia cea mai mare de fibre, consumau de asemenea în proporţie mare vitamina E, folaţi, vitamina B6, magneziu, legume şi fructe.

Cercetătorii au evidenţiat faptul că pentru un aport zilnic de fibre alimentare mai mare cu 10 g (diferenţa dintre primul şi al doilea grup) riscul apariţiei bolilor coronariene este redus cu 19%. De asemenea au descoperit că dintre diferitele surse de fibre alimentare (ex. cereale, legume şi fructe) numai fibrele din cerealele pentru micul dejun au fost asociate cu reducerea riscului apariţiei bolilor cardiovasculare.

Statistic incidenţa bolilor cardiovasculare se reduce cu 37% pentru fiecare suplimentare cu 5 g a aportului de fibre din cereale.

Conform acestui studiu bolile coronariene sunt principala cauză a decesului persoanelor de sex feminin. Studiile anterioare similare realizate pentru persoanele de sex masculin au sugerat faptul că fibrele alimentare sau alimentele bogate în fibre, în special produsele pe bază de cereale, constituie factor de protecţie, dar datele în ceea ce privesc femeile au fost extrem de puţine.

Fibrele contribuie la reducerea atât a lipoproteinelor totale dar şi a celor cu densitate mică (LDL), responsabile de apariţia bolilor cardiovasculare, cât şi a colesterolului. Cu toate acestea, pe baza cercetărilor privind un aport crescut de tărâţe în alimentaţie, autorii studiului sunt de părere că gradul de reducere a colesterolului este relativ mic.

Dacă o reducere a concentraţiei de colesterol în sânge reduce riscul apariţiei bolilor cardiovasculare cu 3%, atunci o creştere a aportului de fibre din cereale cu 5 g ar trebui să determine o reducere a incidenţei bolilor cardiovasculare cu numai 1,9 până la 7,5%.

"Din acest motiv reducerea cu 37% a incidenţei bolilor cardiovasculare prin creşterea aportului de fibre alimentare cu 5 g zilnic este mai mare decât s-ar aştepta din efectele benefice asupra colesterolului sanguin şi indică faptul că şi alte mecanisme biologice sunt implicate în acest proces" au concluzionat autorii studiului.

(preluat de la Wheat Food Council)
August 31, 1999